torsdag 15 februari 2018

Sammanfattning vecka 7

Kära Föräldrar!

Eleverna har haft två förkylda fröknar den här veckan. I slutet på veckan var även jag (Sairah) varit utan röst. Eleverna har varit otroligt hjälpsamma och visat stor empati vilket värmer mig och Lena. 

Nu har jag haft utvecklingssamtal med hälften av eleverna. Det har varit så givande med er feedback och så roligt att få träffa er föräldrar tillsammans med ert barn. Lena och jag vill tacka er för all det förtroende ni ger oss. Nästa vecka kör vi nu utvecklingssamtal på måndag med er som är kvar :-).
Observera att skolan slutar redan klockan 13:00 på måndag.

I matematik och teknik har vi i klassen genomfört tre olika undersökningar. Undersökningen har handlat om "hur mycket tv du tittar en måndag, tisdag och onsdag?", "hur många sidor du har läst under dessa tre dagar?" samt "hur temperaturen utomhus har förändras under en skoldag?". Våra undersökningar sammanfattades tillsammans med Micke i tabeller. Eleverna fick lära sig hur man kan göra enkla tabeller i appen Keynote. 

I No har vi avslutat kapitlet om kroppen med fina powerpoint presentationer. Nästa vecka kommer jag testa elevernas kunskaper om kroppen med ett litet muntligt och skriftligt förhör. Ni kan hjälpa till genom att be ditt barn berätta för dig vad hjärtat, lungan, skelettet och matspjälkningen har för funktion i kroppen. Kraven för att bli godkänd är väldigt låga. Det räcker om man kan säga minst en mening till varje del för att bli godkänd.  

I svenska kör vi nu stenhårt fokus på handstilen. När jag har ställt höga krav på att bokstäverna ska skrivas prydligt så har så otroligt vackra bokstäver dykt upp i klassen. Personligen tycker jag att vackra bokstäver är ren skönhet nästintill konst. Verkligen fröjd för ögat!

Som ni har observerat så har läsförståelsen i läxorna blivit lite svårare. Jag har pratat väldigt mycket med eleverna om att svaren aldrig ska skrivas med endast ett ord. Ett ordentligt svar ska formuleras väl och svaras med en hel mening. Titta gärna igenom ditt barns läxor innan de lämnar in sina läxor. 

Som ni alla vet så lämnar eleverna in sina telefoner under skoltid. Men många elever (framför allt tjejer) umgås väldigt tätt med varandra på socialamedier (snapchat) utanför skolan. Vad just ditt barn får göra eller inte göra är inte min ensak utan det är ni föräldrar som bestämmer detta. Men jag vill ändå ta upp detta med er alla att era barn är för små för att lösa alla sina konflikter på egen hand. När flickorna i klassen även hänger med varandra på snapchat efter skoltid så finns det ingen vuxen där som kan hjälpa till att reda ut missförstånd. Vilket har lett till att det har skapat många känslor hos flickorna, och de har ägnat sina raster åt att lösa sina konflikter. Slutligen har allt detta lett till att flickorna i klassen har hela den här veckan kommit sent till lektionerna. Jag önskar att ni för ett samtal med ert barn om hur ditt barn kan hitta en balans mellan skola, hem och vänner. 

Observera att jag kommer skicka med läxor nästa fredag inför sportlovet vecka 9. Därför vill jag att alla lämnar in sina läxor på fredag så att jag kan skicka med nya läxor hem under lovet. (Det blir inget läxfritt lov pga förberedelser inför nationella proven ;-)) 

Nästa vecka 8:
Måndag: Idrott, lämna in läxor, skolan slutar 13:00
Tisdag: Idrott, Ta hem nya läxor
Onsdag: Dans
Torsdag: It och slöjd
Fredag: lämna in läxor och ta hem nya läxor inför lovet








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NYTT OM SPECIALKOST OCH VEGETARISKT MAT/HALAL MAT

NYA BESTÄMMELSER FÖR ELEVER SOM BEHÖVER SPECIALKOST OCH FÖR DIG  SOM ÄTER VEGETARISKT ELLER HALAL Från och med höstterminen 2018 komm...